موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

Unreal Engine 4.26 new feature آنریل انجین 4.26

Unreal Engine 4.26

شرکت معظم EPIC Games از آخرین نسخه Unreal Engine 4.26 رونمایی کرد. این موتور Realtime Rendering و Game Engine قدرتمند، اکنون به وزنه ای در

ادامه مطلب »

به نظر میرسد که فصل، فصل معرفی موتورهای رندرینگ باشد. بعد از خبر انتشار octane render 3 ، اینک از شرکت Glare Technology خبر انتشار موتور رندرینگ indigo renderer 4.0 به گوش میرسد و البته هم اکنون امکان خرید و استفاده از آن موجود می باشد.
همانطور که قبلا هم در این سایت به معرفی ایندیگو رندر پرداخته بودیم، این موتور به روش unbiased render عمل میکند و یک موتور GPU Based می باشد. این موتور بر اساس کتابخانه OpenCL کار میکند و امکان استفاده از چند کارت گرافیک به صورت همزمان را دارا می باشد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

البته همانطور که مشخص است با توجه به ساختار OpenCL بودن این موتور امکان رندرینگ تحت CPU نیز فراهم بوده که توسعه دهندگان این موتور سعی دارند که بیشتر از کارت گرافیک در پردازشها استفاده نمایند تا سرعت رندرینگ چندین برابر شود. طبق گفته توسعه دهندگان شرکت glare technology، کارت های گرافیک شرکت AMD سرعت بالاتری در رندرینگ indigo خواهند داشت. در نتیجه در صورتی که از کارتهای گرافیک این شرکت استفاده میکنید، این موتور میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

در این نسخه تلاش بسیار زیادی در رفع کندی سرعت در پنجره های دید نرم افزارشده است. در این نسخه با تکیه بر توان OpenGL، افزایش سرعت قابل ملاحظه ای را در viewport شاهد هستیم که این موضوع را میتوان یکی از قابلیت های این نسخه به حساب آورد.
همچنین در این نسخه از الگوریتمBRDFs در محاسبات raytracing استفاده شده است که باعث افزایش سرعت رندرینگ در برخی از متریالها از جمله SSS یا subsurface scattering شده است. همچینین رندرینگ متریال های double side سریعتر شده است و ساخت پیش نیازهای رندرینگ در صحنه مانند object tree با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

در این نسخه میتوانید متریالهای بیشتری را با GPU رندر کنید. به عنوان مثال architectural glass , Double sided material, glossy transparent material , normal passes , light layers و … قابل رندر با کارت گرافیک می باشند. البته در نسخه دموی این موتور رندرینگ با کارت گرافیک از حد انتظار کندتر صورت میگرد که به گفته توسعه دهندگان این موضوع در حال تسریع می باشد.

همچنین متریالهای sss نیز با کارت گرافیک سریعتر از قبل رندر خواهند شد و الگورتیم BD path tracing نیز در نسخه چهارم indigo renderer با کارت گرافیک پشتیبانی میشود.
Indigo renderer 4 قابل استفاده در ویندوز، اپل و لینوکس می باشد و هم اکنون میتوانید نسخه بتای آن را از سایت سازنده دانلود نمایید.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

موتور Indigo Renderer که به سرعت جای پای خود را در میان کاربرانش مستحکم نموده است، اینبار با یک بروز رسانی ویژه مختص مهندسان معمار، طراحان و آرشیتکت ها به میدان مبارزه موتورهای رندر قدم گذاشته تا با رقیب قدرتمند خود یعنی Vray در یک مبارزه تن به تن شرکت کند. در این بروز رسانی که با شماره Indigo Renderer  در اختیار خریداران قرار گرفته است خصوصیات ویژه ای برای طراحان و معماران در نظر گرفته که در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهید شد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

یکی از مهمترین تغییرات استفاده از دوربین جدید Indigo Renderer می باشد که بسیاری از طراحان نما و معماران با آن درگیر بوده اند. دوربین های عمومی ، به دلیل خاصیت پرسپکتیو بودن خود کمی مشکل ساز بودند. در Indigo Renderer  دوربین جدید Orthographic وجود دارد که بدون افکت پرسپکتیو میتوانید از آن در رندرینگ نماها و صحنه های داخلی و خارجی استفاده نمایید.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

دیگر خصوصیت جدید Indigo Renderer  سرعت بیشتر و نویز (noise) کمتر است. در مقایسه یک صحنه با نسخه Indigo Renderer 3.2 و Indigo Renderer 3.4 در یک زمان، نسخه Indigo Renderer 3.4 تقریبا 25% نمونه برداری بیشتری را انجام داده که باعث شده در یک زمان مشخص ، نسخه جدید کیفیت بالاتر و Noise کمتری را به همراه داشته باشد و 100 البته سرعت بالاتری را نیز به همراه خواهد داشت.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

در Indigo Renderer  نورهای IES توسعه داده شده و تقریبا تمام IES Light ها پشتیبانی خواهند شد. در ضمن سرعت پردازش و رندرینگ آنها نیز نسبت به نسخه قبل تغییر چشم گیری داشته است.

با توجه به اینکه فقط رندر نهایی در Indigo Renderer 3.6 انجام می شود، شما میتوانید تمامی کارهای خود را در نرم افزارهای خود مانند Max و cinema 4D انجام داده و سپس رندرینگ نهایی را توسط Indigo Renderer 3.6 به انجام برسانید.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

رابط کاربری برنامه نیز تغییر کرده و ساده تر شده است. همچنین متریال های جدیدی به برنامه اضافه شده است که میتوان از میان آنها به سنگ ها، سرامیک ها، متریال های دو روی جدید را نام برد. سرعت اجرای برنامه با کارت های گرافیک که از OpenCL پشتیبانی میکنند افزایش یافته و در واقع با یک بروز رسانی عظیم روبرو خواهیم بود.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

از دیگر موارد اضافه شده که ویژه کاربران طراح و معمار است میتوان به گزینه Section Plan اشاره کرد. در این حالت کاربران میتوانند صحنه های خود را با یک صفحه برش داده و مقاطع مورد نظر خود را رندر نمایند. این گزینه برای تمام مدلهای ساخته شده قابل استفاده بوده و محدودیتی در استفاده از آن نخواهید داشت.

رندرینگ Displacement Map و Bump map توسعه داده شده و استفاده از Normal map با قدرت بالاتری امکان پذیر شده است. همچنین رندرینگ دقیق تری از متریال های نرم افزارهای کاربردی مانندcinema4D و … در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

Indigo Render  در بدترین حالت سه برابر سه سریعتر از Vray 2.3 عمل میکند. بسته به نوع کارت گرافیک و سیستم شما، میتوان سرعت آن را از 5 تا 20 برابر سریعتر از رندرینگ Vray 2.3 بالا برد. اما باید منتظر ظهور Vray 3.0 نیز باشیم که تا چند روز آینده قدرت نمایی خواهد کرد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

Indigo Renderer هم اینک برای نرم افزارهای sketchUp, 3ds max , maya, revit , blender, cinema4D و XSI عرضه شده و این شرکت قول داده است که بزودی برای نرم افزارهای Lightwave3d وHoudini نیز قابل استفاده باشد. سیستم های جدید نورپردازی sun و sky جدید و بهینه سازی شده از مهمترین خصوصیات این نسخه می باشد.

نکته جالب اینجاست که زمانی که در حال رندر آزمایش نسخه 3.2 بودم، از سرعت رندرینگ فوق العاده بالای آن شگفت زده شدم.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

البته متاسفانه نتوانستم با نسخه قبلی مقایسه ای انجام دهم اما بصورت ضمنی باید عرض کنم که در حدود 30 تا 40 درصد سریعتر از نسخه 2 شده است. شبیه سازی نور خورشید بسیار سریع و واقع گرایانه انجام می شود و به صورت کاملا فیزیکی محاسبه می شود.

به راحتی توانستم یک صحنه غروب را با بالاترین سرعت و کیفیت رندر کنم ( البته صحنه من بسیار ساده و فقط برای تست بود ). اما سرعت پردازش و رندرینگ بسیار رضایت بخش بود که من هم چندین بار این را تاکید میکنم که بدانید واقعا سریع رندر میگیرد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

نکته جالب دیگر اینکه شرکت سازنده گفته بود که با سیستم های جدید بسیار همخوانی داشته و از تمام توان سیستم استفاده میکند. من برای تست این موضوع با سیستم های X-80 , X-100 صحنه های اماده ای را تست گرفتم. حقیقتا سرعت و قدرت Indigo Renderer مرا متعجب ساخت و این نکته را به ذهن رساند که شاید تاریخ مصرف موتورهای رندرینگ قدیمی به پایان رسیده است.

یکی از قابلیت های اساسی موتورهای رندرینگ که امروزه جزء برتریهای موتورهای رندریگ جدید می باشد پشتیبانی از کارت های گرافیک به منظور افزایش سرعت رندرینگ می باشد.

برخی از موتورهای رندرینگ از تکنولوژی nVidia CUDA و برخی دیگر از تکنولوژی Open CL استفاده میکنند و تعداد محدودی نیز از هردو. Indigo Renderer 3.4 از جمله موتورهای رندرینگی است که هم از CUDA و هم از Stream بر پایه Open CL به منظور افزایش سرعت رندرینگ استفاده میکند. همچنین شما میتوانید از رندرینگ لحظه ای این سیستم (realtime) به منظور رندرینگ در محیط کار نرم افزارهای خود نیز بهره مند شوید.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

پشتیبانی از SSS, Scattering, Physical camera , physical light and sky و … از مهمترین خصوصیات این موتور رندرینگ می باشند. پیشنهاد میکنم که حتما یکی از موتورهای رندرینگ جدید را مورد ارزیابی قرار دهید شاید از شر Vray و Mental Ray و دیگر موتورهای رندرینگ باستانی خلاص شوید. کیفیت رندرینگ در Indigo Renderer 3.4 بسیار مناسب و نیاز آزشیتکت ها و طراحان صنعتی را به راحتی مرتفع میکند.

به جرات میتوانم بگویم که سرعت رندرینگ در Indigo Renderer 3.4 در رندرینگ یک صحنه مشابه از نظر نوع متریال و کیفیت رندر در حدود 2 تا 3 برابر سریعتر از Mental Ray و Vray می باشد. رابط کاربری ساده و قابل فهم نیز شما را در ساخت تصاویر مورد نظرتان یاری میدهد.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

Indigo RT

اما داستان Indigo renderer در همین جا به پایان نخواهد رسید. این موتور رندرینگ برای کاربران خود یک هدیه ویژه نیز دارد و آن Indigo RT می باشد. موتور رندرینگ Indigo ، سرانجام موتور RealTime ارزان قیمت خود را با نام Indigo RT معرفی نمود. چند ماهی بود که Indigo RT به صورت نسخه بتا در دسترس بود و در آخر، نسخه اصلی آن آماده گردید.

مثل اینکه امسال باید منتظر نبرد موتورهای رندرینگ RealTime باشیم و ببینیم در این نبرد کدامیک برنده خواهند شد. Vray RT , Iray , Indigo RT و …؟؟

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

Indigo RT موتور unbiased Rendering جدید این شرکت می باشد که به صورت کاملا Physically-Based Rendering بوده و از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار می باشد. بر خلاف VRay RT،موتور Indigo RTتمامی متریالها و خصوصیات موتور اصلی یعنی Indigo Render را پشتیبانی کرده و از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با موتور اصلی ندارد.

فقط تنها اختلاف آنها در پشتیبانی از موارد اضافی در رندرینگ است که باعث شده قیمت آن به 145 $ برسد در حال Indigo render با تمامی خصویات خود فقط 595 $ قیمت خواهد داشت.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

همانطور که میدانید موتورهای رندرینگ RT یا همان RealTIme ، رندر صحنه های را در همان لحظه ای که شما تغییرات را انجام می دهد نشان خواهند داد. این موتورهای با استفاده از الگوریتم های رندرینگunbiased باعث میشوند که عملیات تست-رندر حذف شده و کاربر در حین ساخت محیط و متریال و نورپردازی صحنه، رندر نهایی را نیز مشاهده نماید.

به گفته توسعه دهندگان Indigo RT ، کارشناسان این شرکت ماه ها بروی موتورهای دیگر تحقیق کرده و نقاط ضعف سیستم RT موتورهای رندرینگ دیگر را کشف و در Indigo RT بهبود داده اند.

موتور رندرینگ indigo renderer 4.0
موتور رندرینگ indigo renderer 4.0

برای مثال Indigo RT قادر است تا حجم نامحدودی از مدلها را تنها با یک کارت گرافیک ارزان قیمت رندر کرده و خبری از از دست رفتن اطلاعات نخواهد بود. بر خلاف VRay RT که بیشتر به یک سرگرمی شبیه است، Indigo RT میتواند رندرینگ های بسیار مناسبی را تهیه کند. با توجه به قدرت این موتور در استفاده از تکنولوژی OpenCL و Cuda ، امکان استفاده از تمامی کارت های گرافیک AMD و ATI با قابلیت های ذکر شده وجود دارد.

در Indigo RT هیچ محدودیتی برای تعیین اندازه تصویر وجود ندارد. هر آنچه که در Indigo Render وجود دارد در این نسخه نیز وجود دارد بجز مواردی مانند Section Planes , Orthographic Camera , Light Layers , SSS , IES Lighting , Network Rendering , EXR Export . بجز موارد ذکر شده تمامی خصوصیات موتور رندر Indigo در Indigo RT موجود می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سفارشی سازی نامحدود به سلیقه شما ...

بستن علاقه‌مندی
اخیرا مشاهده شده بستن
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها