نور محیط یا ambient light یک اصطلاح در علم رایانه و هنر است که به نوری اشاره می‌کند که از تمام جهات به یک سطح می‌تابد و بدون سایه است. نور محیط معمولاً برای شبیه‌سازی نور طبیعی در صحنه‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود. نور محیط باعث می‌شود که اشیاء دارای رنگ و بافت باشند و جلوه‌ای واقع‌گرایانه به صحنه بدهند. نور محیط می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های مختلف محاسبه شود. یک روش ساده این است که یک رنگ ثابت را به تمام نقاط سطح اضافه کنید. یک روش پیشرفته‌تر این است که نور محیط را بر اساس نقشه‌ای از شدت نور در هر جهت تعیین کنید. این روش به ambient occlusion معروف است و باعث می‌شود که نقاط تاریک‌تر در صحنه دیده شوند.