Extrusion یا استخراج در گرافیک کامپیوتری به روشی اطلاق می‌شود که در آن یک شی ۲ بعدی، مانند یک نقشهٔ ویژگی، به شی ۳ بعدی تبدیل می‌شود. در این روش، شی ۲ بعدی به طور عمودی در فضای سومی قرار گرفته و به شی ۳ بعدی تبدیل می‌شود.

برای استخراج یک شی ۲ بعدی به شی ۳ بعدی از Extrusion استفاده می‌شود. در این روش، یک پروفیل یا شکل ۲ بعدی به عنوان ابتدا به طول مورد نیاز برش می‌شود. سپس این پروفیل به سمت بیرون در فضای سومی تکان داده می‌شود و در نهایت به شکل ۳ بعدی تبدیل می‌شود.

استخراج از Extrusion به عنوان یکی از روش‌های اصلی در ساخت اشیاء سه بعدی به کار می‌رود. برای مثال، اگر بخواهید یک شیء مانند یک ستون را در یک مدل سه بعدی ایجاد کنید، می‌توانید با استفاده از Extrusion، یک مستطیل برای قسمت بالای ستون را ساخته و سپس آن را به شکل ستونی استخراج کنید.

استفاده از Extrusion در گرافیک کامپیوتری بسیار رایج است و در بسیاری از نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی، این روش برای ساخت اشیاء سه بعدی به کار می‌رود. استفاده از این روش، به طراحان کمک می‌کند تا به طور سریع تر و با دقت بیشتر اشیاء سه بعدی را ایجاد کنند و به نمایش بگذارند.