همانطور که میدانید جدیدترین نسخه Blender منتشر شده این نسخه امکانات متنوع و ویژگیهای کلیدی را در اختیار هنرمندان قرار میدهد. در نتیجه هنرمندانی که قصد ساخت انیمیشن، توسعه بازی یا طراحی تجسمی را دارند میتوانند از تازهترین قابلیتهای این بروزرسانی Blender بهرهمند شوند. در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی برخی از ویژگی های کلیدی در نسخه جدید Blender بپردازیم پس با مازستا همراه باشید.
بروزرسانی Blender 4.0
قابلیت ایجاد ابزارهای مبتنی بر گره به تازگی در جدیدترین نسخهی آزمایشی Blender ارائه شده و به شاخه اصلی نرمافزار متنباز 3 بعدی رسیده است. این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از چارچوب Blender’s Geometry Nodes، اپراتورهای سفارشی ایجاد کنند. این قابلیت به تازگی به نسخههای بتا Blender 4.0 اضافه شده و قرار است در نوامبر منتشر شود. با مازستا همراه باشید تا جزییات بیشتر در مورد ایجاد ابزارهای مبتنی بر گره در Blender 4.0 را در اختیارتان قرار دهیم.
Geometry Nodes برای اولین بار در Blender 2.92 در سال 2021 معرفی شد. از سوی دیگر پروژه Node Tools به کاربران این امکان را میدهد تا برخی از این قابلیتها را در ابزارهای معمولیتر بستهبندی کنند و گروههایی از گرهها را به اپراتورها تبدیل کنند در نهایت نیز میتوان از منوهای Blender به آنها دسترسی پیدا کرد.
به طور پیش فرض، ابزارهای جدید در یک منوی جدید برای اپراتورهای اختصاص نیافته ظاهر میشوند، اما میتوان آنها را در منوهای موجود اضافه کرد و تنظیم کرد که در کدام حالت ها در دسترس باشند. به طور کلی ابزارهای مبتنی بر گره در نظر گرفته شدهاند تا روشی هنرمندانهتر را برای دسترسی و کنترل گروههای گره نسبت به Geometry Nodes Modifer ارائه دهند.
بروزرسانی Blender 4.1
۱) گرههای هندسی: گره Bake جدید تعامل را با تنظیمات پیچیده بهبود میبخشد
در مجموعه ابزار Geometry Nodes، یک تغییر کلیدی ارائه شده که میتوان به Bake node جدید اشاره کرد. در واقع این ابزار یک بخش از گراف گره بلندر را روی دیسک ذخیره میکند، به این معنی که دیگر نیازی به ارزیابی سریع نیست و تعامل مجموعههای پیچیده را بهبود میبخشد.
۲) گرههای هندسی: قابلیت Auto Smooth جدید برای مشهای سایهدار
تغییر مهم دیگر در Blender 4.1 این است که نرم افزار میتواند تصمیم بگیرد کدام قسمت از مش را به عنوان لبههای سخت و کدام قسمت را به عنوان سطوح صاف نمایش دهد. در واقع ویژگی قدیمی Auto Smooth mesh با یک اصلاحگر Geometry Nodes جایگزین شده است.
۳) Cycles: پشتیبانی از حذف نویز GPU در Open Image Denoise
تغییر عمده در Cycles موتور رندر Blender، این است که حذف نویز رندر اکنون در هنگام استفاده از Open Image Denoise (OIDN) در GPU پشتیبانی میشود. سیستم حذف نویز منبع باز اینتل در ابتدا فقط برای CPU بود، اما اکنون پشتیبانی از حذف نویز GPU در OIDN 2.0 ارائه شده است. این قابلیت حتی روی سختافزارهای قدیمی نیز ارائه خواهد شد.
۴) Sequencer: ویرایشگر ویدیوی Blender، مهمترین بهروزرسانی این نسخه
شکل موج و دامنه برداری هیستوگرام برای آسانتر خواندن در یک نگاه طراحی شدهاند و فیلتر کردن هنگام مقیاسبندی یا چرخش نوارهای ویدیویی بهبود یافته است. به طور کلی Sequencer، کارهای زیربنایی مانند تغییر شکل تصویر، خواندن و نوشتن فریمها و مدیریت رنگها تسریع میکند و UI تا 3 الی 4 برابر سریعتر خواهد شد.
۵) File import: مدلهای سهبعدی را با کشیدن آنها به viewport وارد کنید
Blender 4.1 همچنین با ایجاد امکان وارد کردن داراییهای سه بعدی به سادگی با کشیدن و رها کردن آنها در رابط، نرم افزار را با سایر برنامه های DCC هماهنگ میکند. همچنین امکان کشیدن و رها کردن قلم Grease Pencil و فایلهای برداری با فرمت SVG وجود دارد.
بروزرسانی نسخه Blender 4.2 LTS
طبق معمول با نسخههای LTS (پشتیبانی طولانیمدت)، Blender 4.2 LTS مملو از ویژگیها، پیشرفتها و اصلاحاتی است که آماده است تا پروژههای شما را برای دو سال آینده بهبود دهد. در این نسخه EEVEE بازنویسی کاملی دریافت کرد که میتوان به روشنایی سراسری، جابجایی، نور و سایههای حجمی، تاری حرکت دید و موارد دیگر اشاره کرد.
پورتالهای پرتو، تداخل لایه نازک، رندرینگ بهتر صدا، نویز آبی و موارد دیگر نیز از ویژگیهای این بروزرسانی Blender هستند. همچنین Compositor اکنون میتواند از شتاب GPU برای رندرهای آفلاین استفاده کند و در CPU سریعتر است و گره های بیشتری در Viewport 3D پشتیبانی میشوند.
در جدیدترین نسخه Blender، قابلیت Video Sequencer طراحی مجدد نوارها، از جمله برجسته کردن رسانه از دست رفته، بهبود نوار متنی و عملکرد بهتر را ارائه میدهد. همچنین شاهد ارتقا ابزارها و ویرایشگرهای انیمیشن، ابزار جدید مجسمه سازی، نصب Portable و سرعت و عملکرد بهتر خواهیم بود.
تاریخ انتشار و سیستم مورد نیاز جدیدترین نسخه Blender
Blender 4.2 قرار است به زودی عرضه شود. نسخه پایدار فعلی Blender 4 برای سیستمعاملهای Windows 8.1 به بالا، macOS 10.15 به بالا (macOS 11.0 در Apple Silicon Mac) و glibc 2.28 به بالا Linux، از جمله Ubuntu 18.10 به بالا و RHEL 8.0 به بالا و CentOS در دسترس است.