سیستم مورد نیاز تری اس دی مکس (3DS Max Recommended System)

نرم افزار 3ds Max از شرکت Autodesk یکی از محبوب ترین و پرکاربرترین نرم افزارهای جهان است. طیف عظیمی از کاربران دنیا که در زمینه های عمران و معماری، فیلم و انیمیشن، تبلیغات و موشن گرافیک، تولید بازی و شبیه سازی و مدلسازی سه بعدی و … فعالیت میکنند از این نرم افزار استفاده میکنند. در این بخش به سیستم مورد نیاز نرم افزار تری اس دی مکس یا 3ds Max Recommended System خواهیم پرداخت. این نرم افزار را در ایران و در نگارش عمومی به آن تری دی مکس ، تری دی استودیو 3d Studio و … می گویند.

سیستم مورد نیاز برای اجرای تری دی اس مکس 3ds max recommended system cpu vga gpu graphic card ram حافظه مورد نیاز و کارت گرافیک برای تری دی اس مکس
DFMRendering

تاریخچه نرم افزار 3ds max

نرم افزار تری اس مکس ابتدا در سال 1988 به صورت یک پروتوتایپ اولیه شروع به کار کرد و اولین نسخه رسمی آن در سال 1990 به نام 3D Studio در سیستم عامل DOS منتشر شد. چهار نسخه از این نرم افزار در همین محیط سیستم عامل داس به نام تری دی استودیو منتشر گردید و بعد از آن، اولین نسخه آن برای سیستم عامل windows nt بازنویسی شد.

این نسخه اولیه به مناسبت ورود به سیستم عامل ویندوز، به نام تری دی استودیو مکس 3d Studio Max نام گذاری گردید. تمامی این نسخه ها توسط تیم Yost توسعه داده می شدند و این نسخه ویندوزی ، توسط شرکتی به نام Kinetix که در آن زمان بخشی از تیم توسعه و سرگرمی شرکت Autodesk بود منتشر گردید.

اتودسک مالک واقعی

از اینجا بود که شرکت اتودسک به 3ds Max علاقمند شد و دومین نسخه از این نرم افزار باعث شد که شرکت اتودسک آن را خریداری نماید. در آن زمان، توسعه تری دی استودیو مکس به عهده شرکت Discreet بود. این شرکت یک یک کمپانی توسعه دهنده نرم افزار بود، قبلا توسط اتودسک خریداری شده بود و در نتیجه نسخه ای بعدی 3d studio Max به نام توسعه دهنده آن Discreet عرضه میشد. به دلایل تجاری و تبلیغاتی و راحتی عنوان این نرم افزار 3d studio Max به 3ds max تغییر نام داد. چندین شماره دیگر از نرم افزار نیز توسط همین گروه Discreet عرضه می شد و هنوز اتودسک این نرم افزار را با نام تجاری خود عرضه نکرده بود.

3ds-max-workstation-autodesk-modeling-animation-rigging-simulation-pc-recommended-render-cpu-gpu-graphic-card
3ds max

همانطور که میدانید در زمان توسعه نرم افزارها، برای شناسایی آن از نام های خاصی به نام codename استفاده میکنند. حتما اگر کاربر قدیمی این نرم افزار باشید نام هایی چون jaguar , Athena , Shiva , Magma , Luna , Grantie , Catalyst و … را بروی عناوین نرم افزار 3ds max دیده اید.

شروعی مجدد

زمانی که آخرین نسخه یعنی 3ds max 7 با کد Catalyst منتشر شد، و جایگاه این نرم افزار در بین کاربران تثبیت شد، اتودسک تصمیم گرفت که از این پس این نرم افزار را با نام برند خود اتودسک منتشر نماید. در نتیجه نام 3ds max را به 3ds Max (حرف M را به صورت حروف بزرگ نوشت) تغییر داد و در کنار لوگوی 3ds Max ، لوگوی تجاری Autodesk را حک کرد و نرم افزار تری دی اس مکس به اتودسک تری دی اس مکس (Autodesk 3ds Max) تغییر نام داد و تا کنون به توسعه این نرم افزار ادامه داده است.

سیستم مورد نیاز برای تری دی اس مکس (3DS Max Recommended System)

نرم افزار 3ds max بسیار نرم افزار پیچیده و بزرگی است. توجه داشته باشید که این نرم افزار طیف عظیمی از فعالیت ها را انجام میدهد و کاربران می بایست سیستم مورد نیاز تری دی اس مکس را با توجه به کاربری خود از این نرم افزار انتخاب نماییند. 3ds Max نرم افزاری است که از بخش های بسیار گوناگون و کاملا متفاوتی بهره میبرد. بخش هایی که هر کدام نیازمندیهای متنوعی از سخت افزار را درخواست خواهند داشت. از این رو زمانی که سیستم مورد نیاز برای 3ds Max را درخواست میکند،

سیستم مورد نیاز تری اس دی مکس (3DS Max Recommended System)
3ds Max

نرم افزار 3ds max یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای مدلسازی جهان است. یکی از قدرتمندترین، ساده ترین و کامل ترین آنها، که به همین دلیل به عنوان انتخاب اصلی بسیاری از کاربران مدلسازی مورد استقبال قرار گرفته است. این کاربران از بخش های معماری و عمران،فیلم و جلوه های ویژه ، انیمیشن و گرافیک سه بعدی، تبلیغات، مدلسازی صنعتی و … این نرم افزار را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتخاب کرده اند.

در صورتی که از موتورهای رندرینگ V-Ray , Octane Render , Redshift , Arnold , maxwell , … در این نرم افزار استفاده میکنید، حتما جهت خرید سیستم با کارشناسان مازستا در تماس باشید.

رندرینگ یا مدلسازی؟

در بخش متحرک سازی و انیمیشن و ریگ، نیز قابلیت های تری دی اس مکس بسیار زیاد است. به گونه ای که ارتباط آن با دستگاه های موشن کپچر و دیگر نرم افزارها، به شما کمک خواهد کرد که خیلی سریع و آسان به نتایج دلخواه رسیده و خروجی مناسبی را ایجاد نمایید.

در مباحث جلوه های ویژه و شبیه سازی نیز، در بخش شبیه سازی سیالات، سیستم های ذره ای و شبیه سازی فیزیکی، 3ds max یکی از بهترین هاست. اما چیزی که این نرم افزار را محبوب کرده است، تعداد بسیار بسیار زیاد پلاگین ها و اسکریپت های آن است. تقریبا شما برای هر کاری که نیاز داشته باشید، چندین و چندین پلاگین در اختیار دارید.

بهترین سی پی یو برای سیستم مورد نیاز تری دی اس مکس (3ds max Recommended CPU)

با توجه به توضیحات بالا، باید متوجه شده باشید که بخش های مختلف این نرم افزار، نیازمندیهای مختلفی را در زمینه سخت افزاری طلب میکند. اینکه سیستم مورد نیاز تری دی اس مکس چه می باشد، کاملا بستگی به کاربرد شما از بخش های مختلف این نرم افزار دارد.

در بخش مدلسازی سه بعدی (3d Modeling) و متحرک سازی (Animation)، بهترین بازده شما از پردازنده هایی است که سرعت هسته بالایی دارند. در این بخش شما به پردازنده هایی با چندین هسته نیازی نخواهید داشت. بلکه CPU مورد نظر شما باید دارای سرعت Core بالایی باشد تا بتوانید مدلسازی سریع و راحتی را تجربه نمایید. در نتیجه اگر شما در حال مدلسازی با تری دی اس مکس هستید، سیستم مورد نیاز برای شما به هسته های بالایی نیاز نخواهد داشت. در این بخش میتوانید از سی پی یو های رایزن ای ام دی که دارای سرعت هسته های بالایی هستند و همینطور Intel ها مخصوصا از نسل جدید استفاده کنید و مطمئب باشید که انتخاب های بسیار مناسبی هستند.

رندرینگ، همیشه متفاوت

اما اگر در بخش رندرینگ و شبیه سازی در 3ds Max کار میکنید، تمامی معادلات سخت افزاری بهم خواهد ریخت. در اینجا هسته ها حرف اول را میزنند. اگرچه شما به هسته های CPU با سرعت بالا نیاز خواهید داشت، اما تعداد Core ها بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. در نتیجه هر چه تعداد هسته های سی پی یو بیشتر باشد، سرعت شما نیز بیشتر خواهد شد. پس اگر به دنبال بهترین سیستم مورد نیاز 3ds max در بخش رندرینگ و شبیه سازی هستید، سیستم هایی با تعداد هسته بالا نیاز خواهید داشت. ر بخش رندرینگ میتوانید، از سیستم های رایزن یا تردریپر در رده AMD و اکستریم و میان رده Intel استفاده نمایید.

حافظه رم برای سیستم مورد نیاز تری دی اس مکس (3ds Max Recommended RAM Mmory)

در این بخش نیز، حافظه رم مورد نیاز تری دی اس مکس برای کار در بخش مدلسازی و انیمیشن و رندرینگ متفاوت است. شما برای اجرای این برنامه بهتر است که حداقل 16 گیگابایت حافظه RAM در اختیار داشته باشید.

اگر مدلسازی های شما در این نرم افزار از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و حجم مدل سازی شما عمومی است، در نتیجه 16GB RAM کاملا کفایت خواهد کرد. اما اگر مدلسازی های با جزییات بالا و یا حجم های بالایی را کار میکنید، بسته به نوع Modeling و ساختار صحنه شما، ممکن است که 32 گیگابایت و یا بالاتر RAM نیاز داشته باشید.

در برخی از پروژه ها، مثلا پروژه های مدلسازی برای فیلم های سینمایی یا انیمیشن های با کیفیت بالا، یا مدلسازی معماری کلاسیک و با جزییات بالا، ممکن است که شما به 64 گیگابایت و یا حتی بیشتر از این نیز رم نیاز داشته باشید. اما میزان حافظه رم 32 گیگابایت برای بیشتر پروژه های عمومی کفایت خواهد کرد.

حافظه کمتر، یعنی عذاب

در مبحث انیمیشن و شبیه سازی، این موضوع باز هم صادق است. بنابر نوع پروژه ای که انجام می دهید و موتور رندرینگ انتخابی شما، توصیه ما استفاده از 32 گیگابایت حافظه RAM می باشد. در برخی از پروژه های پیچیده و یا شبیه سازی های با جزییات بالا، حافظه مورد نظر ممکن است تا 128 گیگابایت نیز در نظر گرفته شود. که این موضوع کاملا به کاربری و نوع استفاده شما و پروژه بستگی دارد.

کارت گرافیک مورد نیاز تری دی اس مکس (3ds max recommended Graphic Card)

در صورتی که در بخش مدلسازی و انیمیشن 3ds Max فعالیت میکنید، نیازمند یک کارت گرافیک مناسب برای اجرا، مدلسازی و متحرک سازی خواهید بود. در کنار سی پی یو و حافظه رم تشریح شده، یک کارت گرافیک خود برای اجرای تری دی اس مکس واجب و لازم است.

شرکت اتودسک به صورت پیش فرض استفاده از کارت های گرافیک ورک استیشن را برای 3ds Max توصیه میکند. این کارت ها مانند Nvidia Quadro و AMD Firepro می باشند. اما باید توجه داشته باشید که این کارت ها لازم و ضروری نیستند و میتوانید از کارت های Geforce RTX و AMD Radeon هم به خوبی در این نرم افزار استفاده نمایید.

کوادرو یا جی فورس

سالهاست که فاصله و تفاوت بین کارت های انویدیا کوادرو و انویدیا جی فورس در نرم افزارها گرافیکی بسیار بهم نزدیک شده است و در بسیاری از موارد نیازی به هزینه های گزاف برای این کارت های Quadro نخواهید داشت. در این خصوص حتما از مشاوره کارشناسان مازستا استفاده نمایید تا هزینه های اشتباهی ندهید.

در بحث کارت گرافیک برای تری دی اس مکس، باید دقت داشته باشید که پروژه ها حرف اول را می زنند. شما حداقل برای اجرای یک پروژه عمومی، به یک کارت گرافیک با 4 گیگابایت حافظه VRAM (حافظه گرافیکی) نیاز خواهید داشت تا بتوانید مدلسازی راحتی را تجربه نمایید. در صورتی که پروژه های حجیمی را مدیریت میکنید، این میزان رم گرافیکی ممکن است به 6 و 8 و 11 و … تغییر کند که در این صورت باید هزینه های بالاتری را برای خرید کارت گرافیک مناسب بپردازید. VGA های امروزی قابلیت های بسیار زیاد و متنوعی دارند که بهتر است دز این خصوص از کارشناسان مازستا مشاوره بگیرید.

یا GPU رندرینگ CPU

در یخش رندرینگ و شبیه سازی، با توجه به نوع پلاگین و موتور رندرینگ مورد استفاده، انتخاب های شما بسیار متفاوت خواهد بود. برخی از موتورهای رندرینگ از کارت گرافیک استفاده ای نمیکنند، برخی به عنوان شتابدهنده و سرعت دهنده کار در کنار CPU و برخی فقط از Graphic Card ها برای رندرینگ و پردازش و شبیه سازی استفاده می کنند.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد و روزانه این موتورها در آپدیت های خود، حتما قبل از خرید از کارشناسان مازستا مشاوره رایگان تهیه نمایید.

حافظه ذخیره سازی سیستم مورد نیاز تری دی اس مکس (3ds Max Recommended Storage)

در حال حاضر و با کاهش قیمت حافظه های SSD، تقریبا تمامی سیستم های مازستا با این حافظه ها عرضه خواهند شد. حافظه های SSD سرعت های بسیار بالاتری را نسبت به هارد دیسک ها عرض میکنند. این سرعت از حداقل 3 برابر در مدلهای SATA و تا چندین برابر در مدلهای M.2 و M.2 Pcie افزایش یافته و در نتیجه سرعت اجرا، لودینگ پروژه ها و کار در محیط تری دی اس مکس را بسیار لذت بخش تر و سریعتر خواهد کرد. از این رو توصیه میکنیم که حتما و حتما، برای اجرا نرم افزار 3ds Max حداقل یک حافظه SSD M.2 بروی سیستم داشته باشید.

در نهایت، چگونه بهترین سیستم را برای اجرای اتوکد انتخاب کنیم؟ کافیست که با کارشناسان مازستا در تماس باشید و از مشاوره رایگان آنها استفاده نمایید.

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on email
Share on print
به بالای صفحه بردن