Octane Render (اکتان رندر)

اکتان رندر به عنوان اولین موتور رندرینگ unbiased جهان شناخته می شود که فرایند محاسبات خود را بروی GPU انجام می داد. در حقیقت این موتور اولین موتور GPU Based Rendering جهان است که به صورت کاملا فیزیکی صحنه های شما را رندر میکند. Octane Render توسط شرکت OTOY در حال توسعه است و چند سالی است که در این زمینه بی نظیر عمل کرده است. اگر در بین موتورهای GPU Based رندرینگ بررسی کوتاهی بکنیم، شاید نزدیک ترین موتور از نظر توانایی و کیفیت به اکتان رندر، فقط Redshift 3D باشد. بقیه موتورهای این نسل با فاصله بسیار زیاد از این دو موتور قرار دارند و تقریبا در رقابت اصلی حاضر نیستند.
خوب اجازه دهید که با اکتان رندر بیشتر آشنا شویم. این موتور Physically-based و Spectral Light Transport است. در نتیجه انچه از نور در این موتور رندر میشود کاملا بر پایه قوانین فیزیکی بوده و نتیجه کار کاملا واقع گرایانه است. spectral rendering به موتورهای رندرینگی گفته می شود که نورها در آن به صورت مدل واقعی طول موج نور در صحنه محاسبه می شود و طول موج هر نور دقیقا مطابق همان نور در واقعیت است. پس آنچه که توسط اکتان رندر، پردازش می شود بر پایه قوانین فیزیک نور است.

octane render اکتان رندر موتور رندرینگ rendering engine gpu based multi gpu render spectural pbr
OctaneRender

این قابلیت و دقت باعث افت سرعت و افزایش بار محاسبات رندرینگ می شود که در عوض آن کیفیت و دفت بسیار بالایی در تصاویر خروجی خواهید داشت.فضای رنگی و طول موج نورها در برنامه OctaneRender بسیار وسیع و تواناست. این موتور از فضاهای چندگانه رنگی ،RGB و Gaussian Spectra وBlackbody Spectra پشتیبانی کرده و امکان کنترل بر Hue, Saturation و Contrast را در هر Color Space مجزا در اختیار کاربر قرار میدهد.

GPU Based Rendering

اکتان رندر یک موتور رندرینگ GPU Based می باشد. این بدان معناست که تمامی فرایندهای رندرینگ و محاسبات نور و متریال در این موتور توسط پردازنده ای گرافیکی انجام خواهد شد. شما برای رندرینگ در Octane Render به کارت های گرافیک شرکت nvidia نیاز خواهید داشت. در نسخه های جدید، قابلیت های بسیار زیادی در رندرینگ با کارت های گرافیک RTX به این موتور اضافه شده است که به واسطه آن میتوانید از چندین کارت گرافیک Nvidia RTX در کنار هم برای افزایش سرعت رندرینگ استفاده نمایید. اگر از کارت های نسل قدیمی انویدیا استفاده میکنید، سرعت رندرینگ به مراتب پایین تری را تجربه خواهید کرد. NVIDIA RTX Acceleration در این موتور، باعث افزایش سرعت 2.5برابری نسبت به همان کارت در octanerender بدون قابلیت Ray-Tracing دارد.

پس شما در این موتور رندرینگ به کارت های گرافیک نیاز خواهید داشت نه سی پی یو های قدرتمند. اما نکته جالب در مورد اکتان رندر ان است که این موتور RealTime Rendering است. یعنی در همان لحظه که اقدام به رندر میکنید، نتیجه رندرینگ را خواهید دید و فقط کمی زمان برای کاهش نویزهای تصویر نیاز خواهد بود

اکتان رندر تقریبا با تمامی نرم افزارهای روز دنیا تعامل دارد و میتوانید پلاگین آن را در نرم افزار مورد استفاده خودتان نصب نمایید. پلاگین موتور رندرینگ OctaneRender برای 3ds Max , After Effects , ArchiCAD , Autcad , Blender , CARRARA , Cinema4D , Daz3D, Houdini , Inventor , LightWave 3D ,Maya , Modo , Nuke , Poser , Revit , Rhino , SketchUp , Softimage , Unity و Unreal Engine موجود بوده و قابل استفاده خواهد بود.

octane render octanerender اکتان رندر موتور رندرینگ rendering engine gpu based multi gpu render spectural pbr
Octane Render Plugins

Volumetric Rendering

اکتان رندر بر خلاف برخی موتورهای رندرینگ گرافیکی، به خوبی افکت های حجمی را رندر میکند.Volumetric Rendering در این موتور به صورت کامل توانایی رندر ابرها، دود، اتش و مه با چگالی های متفاوت و احجام محدود کننده متفاوت را دارد. همچنین در نسخه های جدید Octan Render امکان رندرینگ جزییات بالا (micro-surface displacement) را در رندرینگ حجمی دارد. در نتیجه میتوانید افکت های حجمی مانند ابر را با جزییات بسیار بالا و بسیار نزدیک به واقعیت رندر نمایید.

اکتان رندر از VDB پشتیبانی میکند. همچنین Volume Medium برای Color Rampها در دسترس بوده و مد ویژه ای جهت نورپردازی و روشنایی افکت های حجمی مانند نور پشت ابر و روشنایی در مه و دود در برنامه تعریف شده است. در صورتی که از Volumetric Rendering در این موتور استفاده کنید، امکان رندرینگ افکت Motion Blur در چند حالت وجود دارد. همچنین امکان کپی برداری با کمترین میزان استفاده از حافظه در رندرینگ صحنه های بزرگ مانند افکت آسمان پر از ابر و یا افکت های حجمی پرتکرار در این موتور وجود دارد.

Deep Pixel Rendering

شرکت Otoy، توسعه اکتان رندر را به صورت جدی در کار خود قرار داده است و چند سالی است که تمامی قابلیت های روز دنیا را میتوان در این موتور مشاهده کرد. Deep Pixel Rendering به تازگی در تمامی موتورهای رندرینگ حرفه ای جهان حضور داشته و اینک این موتور نیز امکان رندرینگ پیکسل های عمیق را دارد. Deep Pixel اصطلاحی است که در چند سال اخیر به منظور افزایش قابلیت های Compositing مطرح شده است. در این روش، بجای اینکه یک تصویر flat با داده های عمومی در فرایند کامپوزیت شرکت کند، فرمتی استفاده می شود که دارای داده های بیشتری از جمله depth می باشد که این موضوع باعث می شود اگر نیاز به اصلاحی در ترکیب تصاویر باشد، نیاز به رندرینگ مجدد، کمتر احساس شود و بتوان با همان داده ها کار را به انجام رساند.اکتان رندر نیز به خوبی از Deep Pixel Rendering پشتیبانی میکند و به نرم افزارها Composite حرفه ای مانند Nuke , Fusion متصل می شود.

موتور رندرینگ اکتان رندر
Octane Render

در این موتور تصاویر چند کاناله RGBA را میتوانید با Z-Depth دوگانه (Front and Back) خروجی بگیرید و در نرم افزارهای کامپوزیت سه بعدی از آنها استفاده نمایید. خوب منطقی است که اگر بدانیم تصاویر رندر شده توسط این موتور میتوانید در فرمت OpenEXR ذخیره شود تا دسترسی به کانال های رنگی و داده های عمق و نور امکان پذیر باشد

OctaneRender  OSL

همچنین مانند دیگر موتورهای رندرینگ حرفه ای، OctaneRender نیز از OSL پشتیبانی میکند.Open Shading Language کاربران را قادر می سازد که Shader های مورد نظرشان را به سادگی و با قدرت بالا تولید نمایند و از دیگر نرم افزارها به اکتان رندر وارد نمایند. در نتیجه وقتی شما متریال یا شیدری را در نرم افزار دیگری با OSL می سازید، میتوانید بدون تغییر در نرم افزارهایی که OSL را ساپورت میکنند از آنها استفاده نمایید.

شما میتوانید دوربین، متریال ، تکسچر ها و Projection ها را همگی به صورت دلخواه توسط اسکریپت های OSL مدیریت و تولید نمایید. دسترسی به اسکریپت های OSL بسیار ساده بوده و در OSL Script Editor در دسترس شما خواهد بود. همچنین ویرایش استاندارد پلاگین DCC Octane جهت نقل و انتقال بین برنامه های مختلف در برنامه قابل دسترسی می باشد.

Octane Render File Formats

مجموعه وسیعی از فرمت های فایل استاندارد و پرکاربرد روز دنیا در این موتور پشتیبانی میشود. از مهمترین آنها Alembic است که امروزه جز جدا نشدنی تمام ساختارهای فایل در محیط سه بعدی است. در Octane Render شما میتوانید علاوه بر استفاده از فرمت المبیک، مدل های سه بعدی و انیمیشن های آن را در برنامه بارگذاری نمایید.
این موتور ساختار ویژه ای به نام ORBX را دارد که فرمت استاندارد Otoy برای اکتان رندر است. با استفاده از این فرمت میتوانید Geometry و Texture ها و شیدرها و … را ذخیره و استفاده نمایید. همچنین استاندارد Wavefront OBJ نیز مانند تمام نرم افزارهای دیگر در این موتور قابل استفاده بوده و در تمامی فرمت های قابل استفاده، Vertex Normals را قابل استفاده و محاسبه مجدد هستند. در نهایت شما میتوانید VDB را Import کرده و علاوه بر Animation , سرعت و Motion Blur را نیز به این موتور وارد نمایید.

physically based rendering
Octane Render

اکتان رندر از unbiased GPU texture baking پشتیبانی میکند. این قابلیت به کاربران اجازه خواهد داد که به صورتlive فرایند Texture Baking را در محیط این موتور انجام دهند.

توجه داشته باشید که octaneRender بیش از 40 فرمت فایل تکسچر را ساپورت کرده و با آنها کار میکند. این فرمت ها HDR, Canon RAW, و OpenEXR HDRI را نیز شامل می شوند که در نتیجه آن میتوانید تمامی فایل های HDR را بدون محدودیت در این موتور استفاده نمایید. همچنین خروجی تصاویر Real-Time GPU Tone-Mapped و Raw HDR Images و کنترل کامل بر Texture Projection شامل UV و Box و Cylindricalو Flat و Spherical و امکان حرکت و چرخش و تغییر مقیاس تکسچرها با پشتیبانی کامل از Animated Texture، پشتیبانی از OSL Textures و از همه مهمتر UDIM Texture می باشد.

Octane Render Lights & Materials

اکتان رندر از طیف بسیار زیادی از متریال های پشتیبانی خواهد کرد.subsurface light scattering ) SSS) در این موتور به خوبی و بسیار نزدیک به واقعیت رندر خواهد شد. همانطور که میدانید افکت SSS به محاسبات بسیار نیاز خواهد داشت و OctaneRender به خوبی از عهده آن بر می آید. همچنین این موتور میتوانید متریال هایی با شرکت نور چندگانه (متریال هایی که چند ضریب شکست نور متفاوت دارند) را به خوبی رندر نمایند. این complex IOR در بسیاری از موتورهای رندرینگ روز دنیا به صورت دقیق پشتیبانی نمی شود اما در اکتان به راحتی قابل دسترس است. این موتور از PBR ها به خوبی پشتیبانی میکند و شما مشکلی با استفاده از متریال و تکسچر PBR نخواهید داشت. از آنجایی که این موتور Physically-based است، انتظار تولید متریال های واقع گرایانه دور از ذهن نیست.


در بخش متریال، لیست بلند و بالایی از توانایی ها و قابلیت های این موتور به چشم میخورد که میتوان به Bump and Normal Mappingو Opacity ، Alpha Mapping و Transmission, Absorption and Scattering و Mappable Thin Film Coatings
، امکان دریافت و رندرینگ سایه بروی سطوح (Shadow Catcher) و Metallic material و IOR and Chromatic Dispersion و LiveDB Material و octane render oon shader support و … همگی از قابلیت های مورد استفاده در بخش متریال های اکتان رندر می باشد.

وقتی یک موتور Physically-based و Spectral Light Transport است، پس باید حرفهای زیادی در بخش نور و متریال داشته باشد. از این رو هیچ نگرانی در بخش نورپردازی و منابع نور در اکتان رندر نخواهید داشت و میتوانید از نورپردازی های HDRI, mesh emitters و فایل های IES و سیستم نورپردازی Sun Light و Sky Light در برنامه به خوبی استفاده کنید. امکان استفاده کامل از نورپردازی IBL با قابلیت چرخش و حرکت فایل های HDRIو قابلیت تبدیل هر Mesh به یک منبع نور از دیگر توانایی هایOctaneRender می باشد.
شما میتوانید کنترل کاملی بر رفتار نور در صحنه داشته باشید و با قابلیت Light Linking و Light Exclusion به خوبی می توانید هر موضوعی را تحت تاثیر منابع نوری قرار دهید یا از آن جدا نمایید.

gpu based rendeirng اکتان رندر
Physically-based Rendering

Octane Render Scene AI

هر چقدر که یک موتور رندرینگ قدرتمند باشد، مهمترین مولفه آن بعد از کیفیت، سرعت رندرینگ آن خواهد بود. این موضوع در صحنه های پیچیده و با مدلهای بسیار زیاد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای همین است که از بسیاری از موتورهای رندرینگ جهان نمیتوان در پروژه های بزرگ استفاده کرد. طیف زیادی از موتورهای رندرینگ جهان، بیشتر برای پروژه های شخصی و یا متوسط قابل استفاده هستند و از آنها نمیتوان در رندرینگ های حجیم و سینمایی استفاده کرد.
OctaneRender در این زمینه، به هوش مصنوعی متوسل شده است تا قابلیت هایی را به موتور خود اضافه کند که بتواند در رندرینگ پروژه های پیچیده به کمک کاربران بیاید. در نتیجه با معرفی Scene AI، امکان رندرینگ Real-Time را به پروژه های بزرگ اضافه کرد. این قابلیت به شما اجازه میدهد که به صورت خودکار هر آنچه که برای بهینه سازی صحنه در رندرینگ های پیچیده نیاز است، به کار ببرد و منابع نوری و Geometry ها را مدیریت کند.

یکی از توانایی های Scene AI استفاده از Octane Denoiser در پروژه هاست. شما میتوانید با سرعت بسیار بالایی، نویزهای را در تصاویر رندر شده بدون نیاز به صرف زمان رندرینگ اضافه، کاهش داده و تصاویر کاملی را از فرایند رندرینگ خروجی بگیرید. این کار توسط کتابخانه Nvidia Optix و به واسطه توانایی های کارت های گرافیک Nvidia RTX با سرعت و کیفیت بسیار بالایی انجام خواهد شد.

شما میتوانید جهت استفاده از موتور رندرینگ octanerender سیستم های قدرتمند GPU Based مازستا را مورد استفاده قرار دهید. انتخاب سیستم مناسب در زمان کار با اکتان رندر، بیش از هر اندازه ای وابسته به کارت های گرافیک قابل اعتماد و ارزشمند است. این موتور قابلیت استفاده از رندرباکس و رندرفارم را نیز داشته و میتوانید در این زمینه از کارشناسان مازستا مشاوره بگیرید.

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on email
Share on print

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن